6 tips om te slapen als een roos

15 augustus 2019 0 Door Redactie

Je ligt in je bed, maar je komt maar niet in slaap. Je bent klaarwakker. Voelde ik me morgenochtend maar zo, dan was opstaan geen enkel probleem. Je hoort alles wat buiten gebeurt. Een groep vrouwen komt terug van een avondje stappen, de kat van de buren zoekt ruzie met een andere buurtkat. Hoe vallen anderen toch zo eenvoudig in slaap? In deze blog deel ik 6 tips met jou om beter te slapen ’s nachts.

1. Maak jouw nachtrust topprioriteit
Misschien vind je slaap geen prioriteit. Je kunt immers ook zoveel andere dingen doen tijdens die uren die je anders alleen maar in bed ligt. Laat je alleen niet door die gedachten verleiden. Jouw nachtrust is van het allergrootste belang voor jouw gezondheid, ontspanning en geluk. Ook lichamelijk heeft slecht slapen, meer invloed dan je zou denken. Geef jouw nachtrust dus prioriteit en ga op tijd naar bed. De uurtjes voor 12 tellen nog altijd dubbel!

Photo of Person Holding Alarm Clock

2. Zeg nee tegen cafeïne
Misschien lijkt dit een open deur. Maar vanwege het grote belang ervan wil ik het toch even benoemen. Cafeïne kan tot 6 uur actief blijven in je lichaam en daarmee je nachtrust flink door de war schoppen. Wil jij voorkomen dat cafeïne jou ervan weerhoudt om weg te dromen ’s avonds. Drink dan na 17:00 geen koffie, thee, cola en energiedrank meer. Kruidenthee en infusies zijn ’s avonds een goed alternatief. 

3. Zorg voor voldoende daglicht
Uiteraard is het niet de bedoeling, dat je ’s nachts de zonnenbank aanzet. Nee, van belang is dat je overdag voldoende daglicht krijgt. Bewezen is dat je ’s nachts hierdoor beter slaapt. Het heeft allemaal met je biologische klok te maken. Daglicht helpt je om beter wakker te worden, maar gaat verder dan dat. Door gedurende dag even naar buiten te lopen, zorg je ervoor dat jouw interne klok gelijkloopt met het dagritme. 

4. Slaap in de juiste omgeving

Zorg ervoor dat je het niet te koud hebt ’s nachts. Een graad of 15 in je kamer is de ideale temperatuur om goed te slapen. Zorg dat je je kamer goed geventileerd hebt voordat je gaat slapen, frisse lucht is belangrijk om lekker te kunnen slapen. Zorg daarnaast voor gordijnen die de kamer goed verduisteren, dit werkt slaapopwekkend. Vermijd televisie- en telefoonschermen voor je gaat slapen. Kies beter voor het lezen van een boek. 

Ook een goede pyjama is belangrijker dan je misschien denkt voor een goede nachtrust. Bekijk de dames pyjama’s en heren pyjama’s in Jolyz Pyjama-webshop.

Bron: https://www.pyjama-webshop.nl/heren-pyjama-s.html