Geniet van je gezonde cheat day!

Geniet van je gezonde cheat day!

30 april 2020 Uit Door Redactie

Je volgt een dieet en één keer per week mag je een maaltijd eten waarin even alle regels gebroken mogen worden. Je eet wat je lekker vindt en waar je zin in hebt zonder een schuldgevoel. Je hoeft niet te letten op de calorieën en de hoeveelheid. Veel mensen zijn te streng voor zichzelf en eten veel te veel op een cheat day waardoor het dieet niet helpt. In dit artikel delen we een aantal tips hoe jij kunt genieten van een gezonde cheat day.

Plannen

Wanneer je weet dat je op zondag een cheat day heb is het verstandig van tevoren te bedenken wat je wilt eten. Zo voorkom je dat je op het moment zo veel trek hebt dat je alsnog te veel eet. Een cheat day spontaan inplannen zorgt er vaak voor dat je geen idee hebt wat je gaat eten die dag en dat je vaker in de week een cheat day inplant.

Bij het plannen is het belangrijk dat je voor elke maaltijd en snack weet wat je gaat eten. Probeer je maaltijd ook niet te vettig te maken en kies voor gezondere cheat opties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een slaburger met lage calorieën friet.

Niet te snel eten

Niet te snel eten is een bekende regel. Wanneer je te snel eet, eet je meer dan nodig is en heb je later last van een opgeblazen gevoel. Je maag heeft 20 minuten nodig om een vol signaal af te geven in je hersenen, dus geef jezelf minimaal 20 minuten de tijd voor iedere maaltijd. Heb je hier moeite mee? Probeer het iedere dag op te bouwen en zet een timer. Ook kun je een show of video van twintig minuten opzetten.

Genieten

Geniet! Het is moeilijk om te genieten van een cheat meal wanneer je constant bezig bent met het bijhouden van calorieën. Leer jezelf aan om van iedere hap te genieten en iedere hap te proeven. Dit zorgt er onder andere ook voor dat je minder snel last krijgt van cravings gedurende de rest van de week.